torsdag 14. februar 2013

FØR JEG SOVNER av Sigve Lauvaas*Side 36-43 (2013/6)

Monet-Ill1




TAKK

Takk.
Jeg har forlovet meg.
Jeg skal gifte meg,
Og få barn.
Jeg skal flytte ut,
Bli en av de andre.

Takk for tiden på hotellet,
På feriestedet
Mallorca.
Takk at du tok deg av meg
Da jeg var liten.

I fredstid går alt mye bedre.
Jeg skal ikke plage noen.
Jeg skal gifte meg,
Og være til freds med det.

Huset er nøkkelferdig,
Klart for innflytting.
Åtte senger, og en peis.
Vi kan hvile ut,
Kjenne varmen i rommet
Før solen bryter skylaget,
Se månen
Gjennom åpne vinduer.

Det er bra.
Jeg er ikke alene i verden.
Familien vokser.
Bær modnes,
Og høsten kommer.
Jeg skal inn i et mønster nå.
Staten har bestemt.

Umyndig blir jeg tatt hånd om
På et sykehjem.
De sier jeg kan bo der
Til snøklokkene våkner.

Takk.
Jeg har det bare bra.
Skal til frisøren i morgen,
Gebisset er vasket,
Og bildet på halv stang.

Side 37

DRESS

Dressen er sydd,
Og fargen er blå,
Som et politisk parti.

Dette er en særskilt dress
Med mange knapper,
Litt utringet,
Men nøktern i formen,
Slik jeg er.

Dressen passer til kroppen
Og buler seg ut
Med alt på plass.
Innpakningen
Er det ingenting å si på.

Og dressen henger
Rett opp og ned,
Når den ikke er i bruk.
I skapet lukter det ny dress
I flere år,
Helt til skredderen kommer igjen.

Dressen har en farge som står i stil.
Den er av ekte ull,
Med noen enkle tråder fra China
Til å holde dressen sammen.

Jeg bruker dressen
Når jeg skal besøke paven,
Eller andre viktige kvinner og menn.
Det er nok å ta seg til
Når en har en dress i skapet.


EN NONNE

Hva er dette? Det banker på vinduet.
Døren må være låst.
En nonne stikker innom
Med noen teblader, og en tiggerkurv.
En nonne trenger alt, og kan gi alt.
Tøyet blir renset, og maten velsignet.
Så kler nonnen sitt legeme
Til sjelemesse.

Side 38
VENTER

Barnet venter, moren venter.
Brystene sprenges,
Og melken blir tømt.

Hvert øyeblikk er der noen som venter.
Det er en myte at alt kommer
Av seg selv.
Vi venter at våre liv skal folde seg ut,
Bli til en sødme for andre
Og sitt eget begjær.

Det skjer aldri at tiden går tilbake.
Vi venter den rette,
Som er utvalgt i stillhet
Blant tindrende stjerner i hjulet.


HVEM TROR

Hvem kunne trodd
Jeg var utlending,
Uten å kunne et eneste språk?

Men ingen tok feil.
Hvem tror dampbåten,
Når lever i dag?

Tiden forandrer vårt liv.
Hvem tror berøring
Kan forandre en hel verden,
At stolthet og hat kan bli til ydmykhet
Og kjærlighet?

Jeg tro vi er sterke nok
Til å stå imot kaldgufsen
Når vi får klarsignal til å velge,
Og vi velger ordet,
Og gifter meg med dette ordet
I en hellig pakt.

Jeg tror nøkkelen til seier
Er å elske Herren uavbrutt,
Så vi kommer gjennom muren
Til Jerusalem.

 Side 39
BARE

Jeg er ikke bare,
Og sommeren er ikke bare,
Høsten er ikke bare.
Det er bare sånn det er.

Vi ønsker å si det,
Og noen vet det:
Om bare jeg hadde vært,
Var nord ikke nord,
Og verden et sirkus.

Jeg er bare bekymret for
Det som kommer,
Når høsten er ferdig
Uten høst.

Bare jeg kunne skrive
At vi er noe mer,
En terskel
Mot et høyere platå,
Med evig lys
Og daglig brød.
  
Bare begynnelsen var slutten,
Og visdommen ble fordelt,
Så alle fikk et hjem.
Bare å leve er rart
For den som aldri har prøvd.


REDD

Vi er reserverte, redd.
Vi klager, og tror vi er selvhjulpne.
Maten kjøper vi,
Og bærer vår egen kropp med stolthet.

Døren er låst.
Alle dører må låses, selv når vi spiller.
Det er sannsynlig at noe vil skje.
Vi spaserer hurtig,
Og går sjelden på besøk.
Vi har nok med oss selv,
Og er redd for overtramp og høye lyder.
Aviser leser vi nesten aldri.

Side 40
TID

Det er ikke bare tidlig,
Ikke bare sent.
Det er ikke bare sommer.
Vi er ikke bare.
Det er noe mer med oss.

Om vi går med hansker,
Maske, ski eller sko,
Er vi en del av landskapet,
En del av tiden
Som preger oss,
Og tar oss med i dragsuget.

Det er ikke bare å kjenne seg frisk,
Være oppslukt av alt.
Tiden favner oss,
Som en mor favner sitt barn.


SE

Noen ganger ser du
Det du ser,
Andre ganger er bildet uklart,
Og du kan bare ane
Hva som åpenbarer seg.

Om du gifter deg, eller er gift,
Ser du ikke alltid det beste
I den andre.

Mens den andre elsker sin baby,
Er du på jobb
Eller bortreist fra virkeligheten.

Du ser ikke ansiktet, øynene,
Og kjenner ingen gufs
Av blomstring og vår.
Vår egen stolthet gjør oss blinde.
Men en berøring av barnet
Kan gi ny innsikt.

Vi ser det vi ser, men ser ikke,
For vårt hjerte er ikke salvet.
Og vår elskede er bare en bjelle.

Side 41
VIND

Kan vi fange vinden?
Nei, det er umulig,
Like umulig som å fange sol og måne.

Vinden er til anstøt,
Men likevel umulig å gi seg i kast med.
Hva kan et menneske
Mot det skapte? Vi er som en blomst
Som visner og dør.

Vinden farer dit den vil.
Vi vet ikke hvorfra den kommer,
Eller hvor den drar.
Likevel kan vi bli fanget av vinden.
Den er alltid i vår nærhet,
Og har sine følere ute.


UT PÅ TUR

Når vi skal ut å gå,
Tenker vi ikke på grønt, gult og rødt,
Vi bare bestemmer oss for en rute.

Det kan være vanskelig å velge.
Skal vi tenke oppover, bortover, nedover?
Ingenting sier seg selv.

VI må skjære igjennom,
Og ta noen grep, trekke i trådene,
Kjenne vindstyrken, og kle oss deretter.

Ut på tur, aldri stå i veien for overraskelser.
De kan komme bak neste sving.
Med småbarn på slep, kan det bli litt av en tur.

Vi må ha nok av alt.
Og barn trenger oppmerksomhet og mat.
En tur kan være en stor opplevelse.
Men først må en ta noen valg.
Slik er livet.

Side 42
LYRISK

Kan vi si at havet er lyrisk,
At et levende landskap er lyrisk,
At menneskene er som et orkester?
Hver har sin stemme.

Lyriske dikt er ikke akkurat
De beste symfonier.
Kanskje en blomsterhandler kunne vært dirigent?
Det gjelder å spille ekte, og med god uttale.

En lysrisk sang er som en steinhage
Med villige blomster.
Av mager jord kan under skje.
Negev er bare et eksempel.


BROR

Har du en bror i Amerika?
Har du skyllet bort drømmen,
Eller holder du deg orientert?
Hva er det som styrer ditt liv?
Hvem har det siste ordet
På din reiserute?

Jeg vet ikke hvordan det skal gå med verden,
Etter de brølende løvers tid?
Jeg vet ikke hva naboen heter,
Eller om det er trygt nok å handle i butikken?

Jeg skulle egentlig flyttet i går,
Men har så mye gods å pakke.
Hvor skal jeg plassere alt,
Uten bolig og adresse, og uten den ene?

Et lager. Ja, alt vi ikke bruker, sånn daglig,
Har vi på lager. Det koster litt.
Kanskje må flyttebilen komme snart?
Jeg vet ikke hvem som flytter først?

Et menneske er en dråpe i havet.
Likevel er denne dråpen så viktig.
Det er skremmende å tenke på Amerika,
Og havet mellom oss.

Side 43
NATUR

Jeg taler om den strålende naturen
En vårdag i Norge,
De tusen fjorders land.
Jeg taler om våkenetter om sommeren
Langt mot nord.
Et paradis for turister fra fjern og nær.
Og Hurtigruten viser vei.

Jeg taler om gule stjerner, om Israel
Og landet med underfortellingene,
Om skapelsen og de siste ting.
Naturen er en del av alt,
Og vi er preget med våre røtter.

Hvert sekund er naturen en bølge av livskraft
Inn i vårt sammensatte vesen.
Med hjerte og sinn føler vi høyhet og dyp,
Og lærer å bevege oss med respekt
For det guddommelige.


JEG

Jeg står i forbindelse til verden.
Jeg bestiger de høyeste fjell,
Og kjenner meg hjelpeløs på kommando.
Jeg begir meg ut på tur, uten ryggsekk,
Og har forventning til neste dag.
Jeg vet at verden er full av katastrofer,
Og jeg vet ikke hvorfor alt skjer.
Jeg flytter inn i et kloster, for en tid,
Og mediterer skriften.

I Stillhetens hus er der mange rom.
Jeg regner med å få bo her, når jeg kommer igjen.
Jeg ser på TV dag for dag.
Kanskje jeg heller skulle låse døren,
Smile til en svart skjerm, slukke lyset
Og reise utenfor murene. Her er så kvalmt.

Jeg hører folk gråte i verdens rikeste land.
Liv går tapt på løpende bånd.
Biskop og prest går i samme tog,
Men en stemme taler til meg, og sier:
Takk og pris.



LES VIDERE:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar