fredag 8. februar 2013

FØR JEG SOVNER av Sigve Lauvaas* Side 2-8 (Bok 6-2013)

Reine i Lofoten


FØR JEG SOVNER

Før jeg sovner må jeg skrive,
Ellers får jeg ikke fred.
Ord som roper i mitt hjerte
Blir et ansikt, og et lys,
Håp og kraft,
Og kjærlighet.

Arbeidslampen lyser inn
Og skaper speil og varme rom.
Jeg kan skrive i min stue
Minner, dikt
Om lydløs stillhet,
Gåtefulle, sterke ord.

Før jeg sovner kan jeg mate fuglebrette,
Gå en tur i kveldens lyse skjær
Som himmelprins,
Og drømme nattergal
Som våkner opp
Og skaper liv av døde.

Jeg kan våkne som en bie
Når solen strømmer på,
Være nær deg som en pust fra stjerner,
Bære deg gjennom golde landskap
Til en ny og vakker dag
Under sol og palmetrær.


BROR MIN

Jeg venter på bror min,
Som har et fremmed språk.

En ny utgave poesi
Minner om en ny dag.
En gave kommer aldri alene.

En hilsen er lang som en kirketrapp,
Og jeg tar imot.
Døren er åpen for alle.
Min bror er hedersgjest.

Side 3 
LYS

Jeg har sett lyset,
Og er en fattig manns sønn
Som bor ved en elv
Og ser trafikken fra vinduet
Som en strøm
Av glatte biler, og vind
Som lusker i greinene.

Jeg har sett verden på sparebluss
Gå omkring i skog og fjell,
Som hus for troll,
Der morgensolen treffer
Og bryter stillheten med et smil
Fra melkeveien.

Jeg har sett klærne til paven
Henge til tørk
Som lauv i vinden,
Gjennomsiktig og ekte
Med nettverk av tråder
Som skygger for utsikten
Og solen som taler.


LUFT

Luften er viktig,
Og ungdomstiden som synger
I epletrærne,
Og stjernene som skjelver
Som bar hud i frostnetter.

Alt er viktig som gir oss
Bølger av havet,
En bit av mysteriet, og rommet
Som vi beveger oss i
Som nyfødte skapninger.

Vi puster livsånden,
Og forteller til de nærmeste
Om livet, og gruvearbeideren
Som hakker gull
Og løper i gruvegangene,
Mens den høyt elskede går forbi
Og kysser støvet.

Side 4
I MORGEN

Ingen kjenner morgendagen,
Så vi kan slappe av
Og puste inn, kjenne våren
Som lenker seg til greinene
Som en sommerfugl eller katt
Som kommer
Og kjæler rundt beina.

I morgen, sier vi,
Og vet ikke hva det er.
Om fjellene står, om sangen
I blomstene, vet ingen.

I morgen kommer ravnene
Og gjør krav på sitt.
Hva blir da igjen til neste vår,
Når boet skal gjøres opp?


STILLE

Når alt er stille,
Hører jeg skaperens stemme,
Og lengselen min
Blir til tårer.

Det er som jeg blir favnet
Av mektige hender,
At kroppen løfter seg
I høyden, over de syv hav.

Fra jorden hører jeg et mektig rop.
Men ingen kan hjelpe.
Tidshjulet ble rullet inn
Mens vi sov.


HØST

Høsten har sine skygger og spyd.
Og alle blir berørt
Når himmelstormen jager over jorden,
Og havren er i hus.
Da står vinteren for døren,
Og en engel kommer inn.

Side 5
LIV I NORD

Bare den som vil leve, får leve
En morgenstund,
Mens månen ennå skinner,
Og solen bryter frem i horisonten.

Livet kruser bølgene
Og skaper ringer i tidshjulet.
Elven strømmer mot havet,
Og barna jubler over sommervarmen.

I nord synger de om våren
Før snøen er tint,
Og gråter av glede når blomstene
Springer i tunet, og på fjellet.

Moltemyrene er et hjerte av gull,
Med gyllenrosa bær som lyser
I moltekrem og syltetøy
På kongens bord.

Alt liv kler seg i finstasen sin
Med stilk og blad, blomster og frø.
Og lyngen kimer i landskapet
For sollys og stjerner i himmelrommet.

Og fjellet hviler trygt, som en skog,
Med tyngde og kraft,
Før sevjen stiger i kroppen
Og menneskene kan favne hverandre.


HÅND

Gi meg en hånd.
Jeg er klar til å ta imot
Under månelys.
Gi meg litt brød og vann,
Og jeg vil gi deg dobbelt igjen.
Gi meg strenger og ord,
Så jeg kan synge ditt navn.
Du er et mirakel, og hånden din
Vil løfte meg gjennom alt.
Du er min elskede lilje, en harpe
En håndplukket diamant, en blomst
Fra Lofoten og Vesterålen.

Side 6
VALG

Valg etter valg på veien,
Er en nerve i livet.
En sky går foran.
Lengselen holder meg våken,
Og ordene finner meg.

Jeg velger det fjerne
For å se det nære, for å finne
Landskapet jeg er født i.
Det er en hemmelighet, en gåte,
At jeg skulle leve i dag.

Selv med flere valg
Med betydelig feilmargin,
Er jeg kommet til topps.
Og stien ned er bratt.

Jeg forflytter meg i landskapet,
Og lærer et hemmelig språk,
Før jeg blir kjent av verden,
Som en på gamlehjemmet
Med rare lepper,
Og med briller uten glass.


FADER VÅR

Fader vår, tilgi oss, og tilgi meg,
For ditt navns skyld.
Jeg hører stemmen din, men
Glemmer å ta til meg ordet.

Jeg kveler lyden med surr,
Og drømmer om tilgivelse,
Gamle stjerner, blåbærturen i fjellet.
Det var et eventyr.

Fader vår. I mitt hjerte
Må jeg ha våkenatt, for du er her.
Du er kommet tilbake med kraften
Som helbreder, og forløser smerte
Til sanger og dikt.
Jeg lengter etter ditt ord, din stemme,
Og er med på veien, i ditt lys, i ditt navn.
Jeg følger deg som et barn.

Side 7
HVA GAGNER

Jeg står ennå med et spørsmål.
Hva gagner det,
Om jeg kan vinne hele verden?
Ingenting kan jeg bestille
Når jeg sover,
Når leppene er stive.

Jeg har en rik sol over meg nå.
Men hvor lenge er lyset,
Ordet, navnet, skyen
Som går foran?
Hva gagner det meg,
Når stien er hvisket ut
Og retningen er bak alle fjell.
Hva gagner det med briller,
Når kjærligheten er død,
Og frosten herjer i sjelen.

Bare med lys og varme kan leppene få liv,
Ordet kraft, så kroppen kan være bolig
For ånd og sannhet.

Det er et mysterium at vi kan se
Tilhørighet med skapelsen,
At vi er et bilde av det evige navnet.


MANNA

Gi meg ikke gods og gull, men manna,
Så jeg kan leve fra dag til dag,
Så jeg kan slå meg til ro om kvelden
I visshet og håp om ditt nærvær, din kraft.

Gi meg en dråpe av ditt beger,
En smule av ditt brød.
Gi meg lengselen til stadig mer av ditt fat,
Som lyser over hele jorden.

Gi meg skåler av ord, og en båt
Som er trygg i stormen.
Gi meg en morgen med gyllen åker
Og korn for lange tider.
Velsign meg, så jeg kan leve i ditt hus
Påskemorgen.


Side 8

EKSAMEN

Det kan være godt
På et vis,
At gammel lærdom synker,
At noe nytt kommer til.

Visdommen lyser
I et forgjengelig landskap,
Der vi blir til stein i muren
Rundt Jerusalem.

Å bli ferdig med noe,
Stiller oss til ansvar.
Og kravene til kunnskap
Vokser fra dag til dag.


HEIM

Noen ganger går jeg hjem
Der jeg har bodd før,
Og finner spor i gamle minner.

Alt jeg hadde en gang
Er som åpne armer og kyss,
Når jeg våkner en rolig morgen.

Her ville jeg bodd, om jeg var alene,
Om tiden var ruller tilbake
Til morellhøsten i Hardanger.


INGENTING

Nå er jeg naken, alene,
Og kvier meg å treffe folk.
Jeg har skjult mitt ansikt
Bak lukkede gardiner.
Angsten tærer.
Bortsett fra sollyset og våren,
Har jeg en kald tilværelse.
Mine lepper er i ro,
Som et gammelt tre, et fjell
Med dype røtter.

Les videre:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar