tirsdag 12. februar 2013

FØR JEG SOVNER av Sigve Lauvaas*Side 27-35 (Bok 6-2013)

Monet-Ill2


DAGEN

Det er lyset som fører oss frem
Gjennom dager og år.
Lyset er tilblivelsens morgen,
Og veien fra A til Å.

Det gode lyset gir håp for livet
Som vokser og gror.
I dagen er lyset det største og beste,
Som far og mor.

Som dagen favner vårt navn og hus,
Er lyset vårt liv.
Uten glans av dag, er isbreen dyp,
Med urgamle lik.


ORD

Et ord, eller mange ord,
En beretning, historien om Maria og Jon.
Om huset som ble til et museum,
Og livet som ble båret på vinger
Til et nytt landskap.

Ordene kommer til syne
Når vi løfter de frem i lyset.
Som blomster kommer ordene på banen,
Og musikken kan høres fra sør til nord.
Ordene er store og små,
Og gjemmer et vell av minner.

På markedsplassen kan vi velge nye ord
Til vår egen historie, som en gang må skrives
Ferdig, med signatur og dato.

Alle trenger et bilde av livet, og slektstreet
Med tusen greiner som peker utover,
Mot lyset som skinner dag og natt
Mot det evige, bak alle speil.

Ordet er livets frukt.
Vi klamrer oss til ordet på veien,
Som til en livbåt.
Alle som har ordet når bølgene slår,
Vil bli berget.

Side 28
VIND

Det ble skrevet i vinden,
Det ble skrevet i sand.
Og bølgene tok skriften med
Til fremmede land.

Nå sitter jeg her alene
Og grunner på de profetiske ord.
Hvem gir steiner for brød,
Og frø som ikke gror?

Snart kommer det en sommer
Med høsten hakk i hæl.
All jorden skal hvile i glemsel,
Men ordet skal fylle din sjel.


SKAPNING

Skapningen har lyset
Som et mektig skjold.

Hvert barn har opptrinn i lyset,
Som bærer det frem.

På menneskenes arena
Er lyset klart, og himmelen blå.

Vi lever i lyset, og favner
Skapningen med usynlige armer.

Ordets lys følger oss på veien,
Og gjør oss til engler.

Snart kan vi fly som lyset,
I glansen fra Oljeberget.

Hvert barn har et lysbeger, et ord
Som fyller vårt hjerte med fred.

All skapningen synger og jubler
For lyset som gir evig liv.

Vi er det mektige folket, i navnet
Som lyser av kjærlighet.

Side 29 
FRED

La meg være mellom dere
Til jeg er støv.
La meg bo i deres hus
Til jeg må bæres ut.

Jeg vil så gjerne skrive navnet,
Forkynne fred.
La meg være et lys for dere
Som lever her.

La meg ikke tynges av sorg
Den siste bakken.
La meg se, og høre røsten
Av min herre.

La ordet åpne dører her i dalen,
Så mennesker får fred.
La lyset skinne i mitt hjerte,
I mitt ansikt, min engel.
Og jeg vil kysse deg.


SKOG

Du skog, min skinnende skog
I vårsol, i gull og glans.
Du er nærværet i mitt hus.
Jeg ser deg i alle rom.

Du er uforgjengelig.
Så lenge lyset skinner,
Er du iblant oss.
Du er som et vakttårn,
En luftsmie
For store og små.

Skogen har en egen stemme,
Et eget språk.
Vi skulle lytte mer til denne sangen
Fra de høye trær.

Triumfen fra ditt orkester
Høres over hele jorden, i barnet som lever.
Så la oss lytte, og ha øyekontakt
Med greinene som aldri dør.

Side 30
LYS

Både blomster og ord
Kan lyse opp
En fattig og nedtrødd jord.
Men mest av alt er ditt gode smil,
Et lys for min fot.

I mitt indre er du en sol,
En klokke som ringer amen.
Jeg hilser deg alltid, og ber om fred
For livet vi hadde sammen.

Du lyser i rommet.
Et eventyr.
Nå hører jeg engletoner.
Min sjel er i eplehagen en tur.
Her lyser ditt ansikt med klokkeklang
I vårens blomstring,
I hundre år.


SOMMER

Seint kom sommeren,
Og huset ble ferdig til slutt.
Ingen hadde tenkt på de gamle,
Som fikk liggesår.

Eplene ble modne, og høsten kom.
Jeg kunne velge en sommersol
Til min kjærlighet.

En sommer med plass til alle
I huset, som nå er ferdig
Med stoler og bord.
Her skal vi drikke og skåle
For alt som er godt.

Sommeren setter tydelige spor
I hele kroppen.
Og veien vi går blir rik på frukt
Fra eplehagen.

Høsten er en bestevenn, med smil
Fra et merkverdig landskap
Med pensel og palett.

Side 31
I MIN STUE

Lyset skinner i min stue
I kjedsomhet.
Det innhyller meg som et sjal,
Favner meg med sine lepper.

Lyset fra kuppelen i min stue
Kommer imot meg
Som duft av honning og lyng,
Og favner meg som en engel.

Jeg kneler for lyset, gråter og ler.
Lyset henger i taket,
Klatrer på veggene, svømmer.
Den er som fisken i vannet.

Lyset seiler i luften, strømmer
Imot oss, og videre.
Og jeg prøver å fange disse stråler,
For å kjenne smaken.

Jeg vil drikke saften av lys.
Disse levende trær på himmelbuen
Gir oss møteplasser,
Og gjenvinner vår korte dag
Med glede om natten.

I høyden ser jeg lys i en skog av stjerner.
En hær av lys stormer i flokk
Og sender sine elskelige smil
Til en fremmed planet.
(For de kjenner vel ikke oss?)

Jeg møter min elskede i lyset,
Og våkner til en ny dag
Med roser og tulipaner, nellik og iris.
Et nettverk av farger åpner seg i et bilde
Med mange speil i rommet.

Jeg vet at lyset er et mysterium,
En elskelig gåte
Som drypper visdom ned til oss
Med stråler av gull og sølv i vinden
Som omkranser alle mennesker
Til vi gløder av kjærlighet,
Eller dør av hat.


Side 32
EN GANG

1.
En gang ble jeg vekket
Av en drøm.
Jeg følte det var ubegripelig
At jeg skulle få vite
Om slekten i Amerika
På en slik måte.

Jeg føler det er skjønt
At jeg har røtter,
Og at slekten har flere språk,
Selv om jeg ikke er i stand til å forstå alt.

Jeg skjuler ingen ting,
Og kommer med spørsmål
Om utvandring, og hvor.
Amerika er et stort kontinent
Og alle kunne ikke bo i Dakota.

Hvis perioden for utvandring hadde vart lenger,
Ville også flere reist.
Og da var jeg kanskje ikke født
Som den jeg er?

2.
En gang ble jeg vekket av torden,
Og sprang for å koble av
Elektroniske ledninger.
Men lyset forsvant brått
Da jeg var i trappen,
Og jeg måtte føle meg tilbake
Som en hund.

Det nytter ikke alltid å forutse været.
Det kan komme flyktig,
Eller vare som en fast hånd i dager og uker.
Jeg vet aldri neste trekk,
Og det kan være til min fordel.

Likevel går vi ikke klar morgendagen.
Den kommer som bestilt,
Og til rett tid.
For hele verden passer på,
Og hjulene skal svive
Både i Norge og China, NewYork og Taipei.

Side 33
DEMRING

Det demrer i hverdagsrommet,
Der kaktusen står,
Og meter på meter dikt
Fra andre tider.

Solen kommer myk og lett
Inn gjennom vinduet,
Inn til et halvtomt rom
Uten gardiner.

Når jeg setter meg for å skrive,
Demrer det med lavtrykk,
Og det blir regn
Over hus og hage.

Det demrer til en ny morgen
For alle som våkner.
En gang demrer det også for meg,
At ingenting har skjedd,
At verden er et hav med bølger
Som kommer og går.

Med et vindu mot vest,
Kan jeg ane mine slektninger, røtter.
Og jeg reiser fra flyplass til flyplass.
Til en ny demring på andre siden,
Der kornåkrene lyser i morgensol
Og speiler himmelen i gull.


SKRIVE

Når jeg skriver
Holder jeg slekten på avstand.
De trenger ikke vite.
Jeg er heller ingen maler,
Og ingen meteorolog.

Jeg tar ordene fra skuffer og skap,
Og plasserer dem i setninger
Som forteller, reflekterer
Og gir signal om lyset
Fra begge kjøreretninger.
Jeg vil gjerne være fri for skade,
Og sover når jeg sover.

Side 34
VENN

Om du er en venn,
Vet jeg ikke.
Selvsagt blir en ikke venner
Av å se et ansikt,
Kjenne en stemme,
Eller stå ved siden av
På flyplassen.

Jeg har også en annen dialekt,
Et tonefall som er annerledes,
Og bruker gjerne briller
For å gå dypere i materien.
Hva det nå er.

Om du er min venn, kan ikke skade.
Men jeg holder meg reservert,
Tilbaketrukket,
Og hedrer dem jeg kjenner
Med et klapp på skulderen.
Det er jo ikke lett å leve
I denne medieverden,
Med hånlig latter, urettferdighet,
Løyn og bedrag.

En venn er absolutt å foretrekke,
Fremfor en fiende.
Og vi bør ha mange venner
Som bærer oss
Når vinden blåser, og kulden biter.

Tenk om noen kunne bli sittende en stund,
Mens jeg var i ytterste nød,
Og kunne lese et ord fra kilden,
Så jeg kunne bli helbredet,
Forvandlet i lyset,
Som den blinde mannen,
Eller Sakkeus.


Side 35
TRØTT

Når jeg blir trøtt
Skal jeg slutte å skrive.
Da blir ordene tunge å plassere
Og rytmen blir vanskelig.

Som et esel i protest
Får ordene et nølende uttrykk,
Og jeg må gjentatte ganger
Knipse og fortelle
At jeg elsker, elsker det umulige
Ordet, som vil forråde meg.

Når det blir morgen
Vil jeg ta en tur til elven.
Kanskje jeg får mer krefter da
Til å skrive ferdig historien
Om mitt egentlige buskap:
Å elske grenseløst,
Som vi elsker oss selv.


LIVET

Vi lever vårt liv, eller går vi rundt og håper
At vi en gang skal få leve?

Livet er selvsagt ikke å være lik
Alle andre, vi skal tørre
Å stå for våre meninger
Og kjenne kraften av ordet som bor i oss.

Vi lever ikke hver for seg,
Men vi kan finne vår identitet
I vårt eget bilde.
Det er stort og flott.
Jeg vil leve mitt liv, og barna
Lever sine liv, time for time.
Og alle har sluttet med tutt og tåteflaske.
Det er bare noen voksen som aper
Etter moter og sirkus.

Vi trenger en gyldighet, et pass
Som sier hvem vi tilhører.
Jeg håper for min del
Å bli åpenbart for kjærlighetens vesen. 



Les videre:




   


  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar