lørdag 9. februar 2013

FØR JEG SOVNER av Sigve Lauvaas*Side 9-17 (Bok 6-2013)

Hertervig-Ill


 Side 9
LANGSOMT

Jeg går langsomt gjennom tunet
For å oppdage.
Det som var i går, er forbi.
Jeg leter etter det usynlige,
Og trenger lys.
Jeg noterer i dagboken
Bladene har fått andre farger,
Greinene tørker inn.
Livet går i dvale, eller dør.

Jeg går langsomt fra rom til rom
Og leter etter ord,
Etter knagger og minnebrikker.
Jeg har kontakt med arkivet
Som lagrer data,
Og skriver navn til gull,
Før alt viskes ut.


DRØMMER

Drømmer flyter sammen,
Og bidrar til en kalender av bilder.
Vi drømmer i tidshjulet,
I en sky av palmer i ukjent terreng.

Vi svever til yttergrensen av hukommelsen,
Og skriver våre navn.
Vi tegner livet fra vi var små
I kalenderblader som drysser ut.

Vi drømmer i farger, og gjenopplever tiden.
Opplevelsene jager som film
Gjennom alle dager, til våre føtter hviler
På Oljeberget i forvandlingens tegn.


DET ENESTE

Det eneste jeg vet
Er at jeg ikke vet alt,
At nesten alt er utenfor min fatteevne.
Det eneste som opptar meg
Er å finne veien til de husløse
Av Abrahams ætt.

Side 10
GAMMEL

Å eldes, er å åpne døren,
Så vinden kan slippe inn.

Jeg kan ikke ta vare på legemet
Når jeg blir gammel.
Det jordiske får bli igjen.
Englene løfter sjelen
Til en ny himmel.
Der står leiligheten klar
Til innflytting.

Jeg skrumper til det ugjenkjennelige,
Men har fatteevnen i behold,
Og kan veien til postkassen.
Når sevjen er tømt, dør kvisten,
Men røttene spriker i gammel jord.


ORD

Når vi nøler med ord i fortellingen
Og må hente oss inn
For å lete etter poenget,
Da har vi et problem.

Når vi mister koppen
Og glemmer navnet, og må ha hjelp
Til daglige pleie, snakker vi om å bli eldre.

Vi kan gå en tur, og glemme
Hvor vi har vært, at vi har spist frokost,
At sønnen har gratulert med dagen.

Vi nøler med å møte utfordringer.
Vi har mistet kraften,
Og evnen å ta ansvar er skrumpet.
Ordene kommer støtvis, uten sammenheng.

Da er det tid for oppbrudd.
Hjertet trenger hvilepuls og varme hender.
Tankene trenger en ny muskel,
Og vårt legeme et nytt rom.

 Side 11 
SØVN

Ingen søvn, får ikke sove,
Roper navnet,
Har ikke vingers flukt.
Snur meg, og ligner en ål
Som bukter seg frem.

Bølger av natten
Kommer inn i mitt hjerte.
Og vinden blåser,
Og jeg er søvnløs, glemt.

Også jeg skal stå opp en dag
Når båten glir forbi,
Og jeg er med.


SKOG

Jeg minnes skogen
Og konglene med doggdråper,
Og tyttebærlyng.
Jeg minnes stien bak låven
Og eikeskogen,
Der sommervinden var sval.

Det suser en lengsel i mine årer
Fra bøkeskogen i Danmark,
Da jeg var fjorten år
Og førstereisgutt i fremmed land.

Jeg minnes bjørkeskogen
Tidlig om våren, med snøklokker
I et teppe av barnehender
Mot himmelen.

Skogen smiler imot meg, og nikker
Som en staselig kar
Som nettopp er kommet hjem
Etter en lang vinter i nord.

En dyp skjønnhet former oss
Til å se skogen som en fredshær,
En livgivende pust
Som vugger oss til det siste.

Side 12
KOM

Kom, vi gjemmer oss.
Dypt inne i oss selv er en katedral
Med tårn og spir,
Små barnehender som peker
Mot stjernene og Gud.

Kom til det varme landskapet,
Der engstelige folk finner hvile,
Og gode tanker får ny glød.

Kom, vi gjemmer oss
I Salomos buegang,
Der visdommen henger i taket
Som lyskupler
På veien til det aller helligste.


ORD

Kom til ordene,
Se deg i speilet, se innover i landskapet,
I sjelens hulrom.
Kom til morgenlyset, til diktet
Som favner, og folder seg ut i det skjulte.

Føl ordene som et barn, som huden
Til din elskede. Kom med dine varme hender
Og løft ordene som små lys
Inn fra tussmørke.

Sov i ordene, og hvil til teppet
Bugner av levende ord. La ordene møte deg
Til fest og jubel, til smil og tårer.
Ordene vil gripe deg, rekke deg hånden
Med et smykke av gull.

Ordene er i din varetekt, i ditt skjold.
Ordene er som din beste venn, som et bilde
Du elsker over alt i huset.

Så lenge du lever vil ordene gi deg glede,
Som vårblomster og kjærlighet fra elskede søsken.
Ordene bringer håp til en gal verden,
Der vi vandrer dag og natt
Under press fra skygger i landskapet. 

Side 13  
DYPE ÅNDEDRAG

Jeg legger meg ned for din fot i dag
Og leser en gammel salme.
Flerfoldige ord gir meg trøst og mat,
Og hjelp til min trette hjerne.

Jeg puster dypt
Og brenner av kraft
Som kommer og går med tiden.
Ditt navn er så hellig.
Jeg løftes høyt.
I nåde kan jeg se lyset.

Mine sykdommer tar du, mitt hjerte får liv
Som varer i evigheten.
Med løftet hode jeg vandrer frem
Med jubel og kraft i ordet.

Jeg er en hvitkledd engel
Som søker et hjem
Under skiftende skyer i verden.
Du er min klippe, min bror og venn,
Og jeg er ditt elskede barnebarn.
Du løste mine lenker i dypet.


JEG ER

Som nål i en høystakk,
Som strå på jord, og lauv i vind,
Er jeg usynlig, et støvfnugg,
En dråpe i havet.

Jeg står ved min post, og bærer min bør.
Jeg er en sky som går over til regn,
Og vasker fjellet, og gir av mitt eget bilde.

Jeg er en ørn som ser og ser,
Og jager bytte fra høyden.
Jeg fyller mine vinger med ord i storm,
Og gir til jeg selv er slagen.

Jeg er så liten, og likevel sterk
I dine mektige hender.
Jeg tåler frost når du er med
Og skygger for dødens piler.

Side 14
ENSOM

Alene en vinternatt,
En julekveld,
Alene i gammel stue,
Eller i en ny leilighet på Kampen.

Ensomheten krummer ryggen
På en gammel mor.
Den elskede er gått til graven.
Og himmelens tårner vinker.

Vi var gamle begge.
Ensom ble jeg igjen, som en sky
Over barn, barnebarn, og barnebarns barn.
De siste skal bli de første.


DET BANKER

Er det nytt at snøen kommer
En desembernatt,
At en tigger banker på,
Eller at postkassen blir overlesset
Av tiggerbrev?

Den fremmede kan være en engel.
Et tiggerbrev kan være en bønn
Fra en hellig bror eller søster
Som trenger hjelp.

Når det banker på, skal vi lukke opp,
Og hilse med Guds fred.
Ordet har mange veier, og mennesker
Har dype røtter, og greiner
Som strekker seg over hele jorden.
Her er vår bolig, til forvandlingen,
Og gullporten åpnes
Til trengsel for alle som vil inn.

 Side 15 
TILBAKE

Tilbake, og ett skritt frem.
Sitter ved kjøkkenbordet. Jeg ser elven
Fylt med vann, og noen gjess
Som er kommet hit.
Det er alt fra min utsiktshage.

Jeg ånder i blinde. Det er vårluft, mildt,
I kretsen rundt fuglevinger.
Jeg synger sommeren frem i dag,
Og vender blikket tilbake.

Hva blir det til?
Epletrærne blomstrer i vårlig vind,
Og hverdagen vender tilbake
Med nøkler til hus og hage.
Og mirakler skjer på jord.
Blinde skal se, og hemmeligheter
Skal åpenbares
For den som tror.


BRØNN

Min brønn er ren og ekte,
Belyst av kjærlighet til ordet.
Et øye er min brønn.

Horisonten lyser i det blå,
Der oldinger spiller fiolin
Mens de venter.

Min brønn er en kilde til evig håp,
En redning for den som tørster.
Ordet er kraften som gir deg fred
Og vekker deg opp fra søvnen.

Brønnen beskytter, bevarer,
Og frelser din skute på havet.
Du blir innbudt på flere språk
Til en faderlig aftensang
Om å elske navnet.


Side 16
LEVE LYKKELIG


Ordet er den største lykke
Gjennom tusen år.
Lykke er å finne den ene på veien.

Korn og vann gjør oss lykkelige,
Og små barn.
Lykke er sol og regn
Og daglig brød.

Å leve lykkelig, betyr å leve
I fred og harmoni
Som elskede par i parken,
Med vinger som greiner
Og med røtter som aldri dør.

Lykke er frukten som modnes
I hagen til Else og Vidar,
Og barnesanger og leker
Og en god nattesøvn.


VED HUSET

Snart er jeg tett ved huset
Der bestemor vokste opp.
Og lauvet er tett i krona
På tuntreet i Sørumsand.

Nå står jeg ved steingarden
Som bestefar lødde opp.
Det er et under å tenke høyt
Ved huset som ennå står.

Et morkna, gammelt kapittel,
I minneboka er strødd
I vinden som stadig plystrer
Som barn i våryr lek.

Ved huset er hest og kjerre
Og syngende regn fra vest.
Og heimen er søt for gjester
Og barnet som snart blir født.

 Side 17 
AVISER

Vi får nok vite.
Avisene skriver alt om været.
Solen varmer havet.
Avisene sier ingenting om hundre år.
Vi må bare stole på løfter,
At alt skal bli bedre.

Vi har ingen nød i landet.
Men rentene, de skal opp.
Om husprisene synker eller stiger,
Betyr ingenting.

Avisene bygger sin kapital
På informasjon og løgn.
Lyset skinner utover
I lokale landskap.

Nyheten om en mulig månelanding,
Tar pusten fra alle.
Vi liker å se fra vinduet,
Når asken blir strødd.

Så kommer bautaen, med navn og hjul.
Vi elsker å feire. Det er vår tilflukt.
Og avisene sluker oss
Med fargerike lamper, av og på.


LIVET

Jeg skulle levd en gang til.
Gi meg et kart, så jeg kan finne veien
Tilbake til utgangspunktet.
Jeg må begynne ved fullmåne,
Og passere grensen før midnatt.

Den hemmelige veien må bli åpenbart,
Så livet kan få mening,
Så jeg kan høre strengemusikk
Før månelanding.

Jeg skulle levd med den ene, og sett mirakler
Under åpen himmel. Jeg skulle hatt øyner
Som ser gjennom stengte dører,
Vært en engel i ditt hus til evig tid.

Les videre:  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar